Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Τετάρτη 28 Μαΐου 2025
σήμερα
Τετ 28 Μαι 2025

Διοσκουρίδης, Δημήτριος, Δημήτρης, Μήτρος
www.eortologio.gr
Larissa, GR
26°
Partly Cloudy
13h14h15h16h17h
27°C
27°C
27°C
26°C
25°C
Search
Close this search box.

Black Friday. Πώς ξεκίνησε το έθιμο των προσφορών στα καταστήματα. Τι σχέση έχει με το μελάνι και το κυκλοφοριακό…

Κάθε χρόνο την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου καταναλωτές σχηματίζουν ουρές έξω από τα μαγαζιά, περιμένοντας να ανοίξουν για να προλάβουν τις προσφορές της “Μαύρης Παρασκευής”.

Ο θεσμός της Μαύρης Παρασκευής ξεκίνησε από την Αμερική και άρχισε να εξαπλώνεται και στις ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ελλάδα η πρακτική εισήχθη για πρώτη φορά το 2015 ενώ από το 2016 άρχισαν να την εφαρμόζουν όλο και περισσότερες εταιρείες.

Η αλήθεια είναι ότι το ελληνικό λιανεμπόριο είχε εφαρμόσει πρωτοποριακά από την δεκαετία του 60 πολιτικές προσφορών με το αποκαλούμενο “Ξεπούλημα” ή το θεσμό που είχε την ονομασία “Εβδομάς Προσφορών”. Η αρχική φωτογραφία προέρχεται από το ΜΙΝΙΟΝ της δεκαετίας του 70 όπου οι καταναλωτές σχημάτιζαν ουρές έξω από τις εισόδους για να προλάβουν να μπουν από τους πρώτους.

 

Η “προϊστορία” της Μαύρης Παρασκευής

Ένας μύθος ήθελε τους ιδιοκτήτες μεγάλων εκτάσεων καλλιεργειών πίσω στο 1800, να αγοράζουν σκλάβους με έκπτωση τη συγκεκριμένη ημέρα μετά τη γιορτή των Ευχαριστιών, μύθος που φαίνεται πως δεν έχει καμία βάση. Η πρώτη εμφάνιση του όρου “Black Friday” έγινε πολύ αργότερα.

Το εντυπωσιακό είναι ότι σε πολλές περιοχές των ΗΠΑ, οι δημόσιες υπηρεσίες και τα σχολεία είναι κλειστά αν και δεν πρόκειται για επίσημη αργία. Η “Μαύρη Παρασκευή” που είναι γνωστή στους περισσότερους ως Black Friday, έχει καθιερωθεί ως η γιορτή του εμπορίου και η ημέρα του καταναλωτισμού.

Η πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκε ο όρος Black Friday, ήταν στις 24 Σεπτεμβρίου 1869 για να περιγράψει μια από τις χειρότερες ημέρες του αμερικανικού χρηματιστηρίου.

Υπεύθυνοι για το οικονομικό σκάνδαλο που προκλήθηκε και οδήγησε δεκάδες εταιρείες στη χρεοκοπία ήταν δύο κερδοσκόποι: ο Τζέι Γκουλντ και ο Τζέιμς Φισκ, ιδιοκτήτες της σιδηροδρομικής γραμμής Errie. Οι δυο εκατομμυριούχοι της Γουόλ Στρητ προσπάθησαν να αγοράσουν όσο περισσότερο χρυσό μπορούσαν για να ανέβει η τιμή του και μετά να το πουλήσουν σε αστρονομικό ποσό.

Όμως, η σκευωρία αποκαλύφθηκε, με αποτέλεσμα η τιμή του χρυσού να πέσει κατά 30 μονάδες και η αγορά να χρεοκοπήσει. Χιλιάδες επενδυτές καταστράφηκαν οικονομικά και τουλάχιστον ένας αυτοκτόνησε. Η οικονομία υπέστη τεράστια ζημιά.

Από τη δεκαετία του 80 η Black Friday είναι και επίσημα η μέρα των μεγάλων προσφορών στα καταστήματα

Αργότερα, ο όρος ξαναχρησιμοποιήθηκε με θετική όμως σημασία. Στις ΗΠΑ η Black Friday, είναι πάντα η Παρασκευή μετά την “Ημέρα των Ευχαριστιών”.

Κατά τον 19ο αιώνα τα μαγαζιά διοργάνωναν παρελάσεις στους δρόμους των μεγαλουπόλεων για να σηματοδοτήσουν την πρώτη ημέρα των προσφορών της χριστουγεννιάτικης περιόδου. Στο τέλος των παρελάσεων πάντα εμφανιζόταν ένας άνδρας ντυμένος Άγιος Βασίλης.

 

Το μελάνι

Στις αρχές της δεκαετίας του 60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν χειρόγραφα. Τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία.

Με κόκκινο μελάνι σημειώνονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό. Η πρώτη μέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, που είχε αυξημένους τζίρους για τους καταστηματάρχες σημειωνόταν με μαύρο και έτσι ονομάστηκε “Μαύρη Παρασκευή”. Δήλωνε δηλαδή την άνοδο του τζίρου.

 

Το κυκλοφοριακό

Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή, ο όρος χρησιμοποιήθηκε από τους αστυνομικούς της Φιλαδέλφειας των ΗΠΑ για περιγράψει την κυκλοφοριακή συμφόρηση από αυτοκίνητα και πεζούς, που προκαλούνταν εξαιτίας των προσφορών της χριστουγεννιάτικης περιόδου.

Λόγω της κίνησης γίνονταν περισσότερα ατυχήματα στους δρόμους και συνήθως εκείνη την ημέρα οι αστυνομικοί εργάζονταν υπερωρίες για να διαχειριστούν την κατάσταση. Αυτό τους δυσαρεστούσε.

Οι πρώτες αναφορές για τη χρήση του όρου “Black Friday”  προέρχονται από την Φιλαδέλφεια, όπου χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει την μεγάλη και ενοχλητική για τους πεζούς κυκλοφορία οχημάτων, που σημειωνόταν την ημέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών. Αυτή η χρήση του όρου χρονολογείται τουλάχιστον από το 1961.

Μετά από είκοσι χρόνια η φράση έγινε δημοφιλής επειδή συνδέθηκε με τα κέρδη του λιανεμπορίου.

Στην αμερικάνικη αργκό οι εισπράξεις πέρασαν από “το κόκκινο” (in the red)  “στο μαύρο” (in the black)

Οι καταστηματάρχες της Φιλαδέλφειας δεν ήθελαν η μέρα να αποκτήσει αρνητική έννοια. Κάποιοι σκέφτηκαν να την μετονομάσουν σε “Μεγάλη Παρασκευή”. Τελικά, ο όρος της “Μαύρης Παρασκευής” διατηρήθηκε και περίπου στα τέλη της δεκαετίας του 80 τον διέδωσαν ως σημάδι επιτυχίας και κερδοφορίας.

Ήταν η μέρα αμοιβαίου συμφέροντος ανάμεσα στους καταστηματάρχες και τους καταναλωτές. Η μία πλευρά κέρδιζε λόγω του τζίρου και η άλλη αγόραζε φθηνά. Το μάρκετινγκ της Black Friday έκανε το μαύρο, «άσπρο».

 

Πηγή: mixanitouxronou.gr

Μοιράσου το άρθρο